The Ballad of Materialism
Are Mokkelbost / Fredrik Lundkvist / Mattias Nordéus / kurator Jonas Liveröd
Ittepåsenteret (Rogaland kunstsenter), Stavanger
15.04 - 23.05.2010
Utstillingen "The Ballad of Materialism" på Ittepåsenteret består av tre svært ulike kunstnere. Det de har til felles er en ukonvensjonell bruk av materialer, og en nitidig og detaljert produksjonsprosess for å lage sine verk. Her er tresnitt på tekstil, helfigurportretter på treklosser og collage av ukebladbilder.
Are Mokkelbosts verk består av collage med utklipp fra moteblader. Ved første øyekast minner verkene om dataanimerte illustrasjoner. Men ved å gå nærmere oppdaget jeg at her er det ikke klipp-og-lim med ctrl+c og ctrl+v, men med saks og lim. Han har klippet ut hoder av modeller og fjernet øyne, neser og underkjeve, slik at de framstår som hodeskaller. Flommende hårmanker er klippet ut og satt sammen til flammer. Utklipp med fargetoner er satt sammen til dype hull som vi suges inn i. De utallige utklippene er satt sammen til en helhet i et apokalyptisk motiv. Men mens barokkens dommedagsskildringer inneholdt djevler og monstre, er her vakre mennesker og diamanter.
Mattias Nordéus har laget tredimensjonale malerier. De kantete, enkle skulpturene er formet som figurene i de første dataspillene. Men mens dataspillets helter utfører bragder, holder denne hverdagshelten på med helt hverdagslige ting som å spille dataspill(!), bade, gå tur og ha sengekos med sin partner. Ut fra bilder av utstillingen kan figurene se digre ut, men i virkeligheten er de overraskende små. Det gjør at de svært detaljerte ansiktene gir enda større inntrykk. Kroppen og påkledningen er grovt utformet, mens ansiktene er svært detaljerte. Det vi ser er faktisk selvportrett av kunstneren og hans partner. .
Fredrik Lindkvist: Verkene består av tresnitt eller linosnitt på tekstilfirkanter med ulike mønstre og farger, sydd sammen til store flater. Motivene omfatter blant annet Ozzy Osborne på toalettet omgitt av familie og filmfolk, korps og huskende kvinner, en gris og flanerende mennesker.
I hele utstillingen overskygger teknikken og materialet selve motivet. Dette ligger også i tittelen "The Ballad of Materialism", som vel kan vise til forbrukssamfunnet, men også til valg av materialer. Som tilskuer blir jeg raskt hengende ved HVORDAN og ikke HVA. Dette kommer fram også i de nesten banalt enkle motivvalg i verkene til Nordéus og Lindkvist. Hvem kan greie å tolke noe meningsfullt ut av en scene med Ozzy Osborne på toalettet (vel, millioner av seere av serien på MTV), eller et par som spaserer en tur? Min første tanke var at her har kunstnerne ikke helt lykkes med å velge interessante motiver. Motivvalget ser imidlertid ut til å være helt bevisst. Ved å tone ned betydningen av motivet trer teknikken og materialene tydeligere fram.
Mokkelbosts verk fungerer på en annen måte. Motivene hans står sterkt for seg selv. Men studerer du verkene nærmere, blir overraskelsen over å oppdage metoden så stor at teknikk og materiale også utgjør en viktig del av inntrykket for disse verkene.
Slik blir denne utstillingen en materialistisk ballade. Ballade ikke som i konservative episk-lyriske middelalderdikt eller svulstige rockeballader, men i betydningen ståhei og leven, uro og moro.
Kurator Jonas Liveröd skal ha til sammen tre utstillinger på Ittepåsenteret i år, det blir spennende å se hva de to neste har å by på.
Mer informasjon om utstillingen her